خاطـرات

خاطـرات

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

پنجم اسفند ماه روز مهندس است این روز زاد روز تولد دانشمند و مهندس برجسته ایرانی ، خواجه نصیر‌الدین طوسی است . او مهندسی سیاستمدار ، نویسنده‌ای مبتکر ، حکیمی منجم ، ریاضی‌دانی اهل معرفت و فیلسوفی بی‌نظیر در عصر خود بود . 

در قرن هفتم هجری قمری او رصد خانه مراغه را برفراز تپه‌ای در شمال غربی شهر بنا کرد ، محکمترین سازه و زیباترین معماری را در احداث این بنای تاریخی و بی‌نظیر مهندسی نمود . او با اختراعات ویژه و با بکارگیری ابزارهای مهندسی توانست طول و عرض شهرها ، جهت‌گیری و اندازه‌گیری شیب و فرازها و تعیین افق در جهات مختلف را دقیق محاسبه نماید .
 احداث کتابخانه بزرگ مراغه با چهارصد هزار جلد کتاب و مدرسه علمیه برای طلاب و تدوین 130 مقاله و رسانه در علوم ریاضی ، هیأت منطق ، نجوم و علوم طبیعی از آثار برجسته این مهندس بی‌نظیر ایرانی است . 
تاریخ پر افتخار ایران اسلامی مشحون از دانشمندان و مهندسان فرهیخته‌ای است که پایه‌گذار تمدن بزرگ اسلامی ایرانی برای این مرز و بوم بوده‌اند . 
همچنین روز مهندس روز گرامیداشت یاد و خاطره 1400 مهندس شهید در دفاع مقدس و روز یادآوری افتخارات بزرگ مهندسان در تاریخ این مرزوبوم است . روز مهندس روز تجلیل از با استعدادترین و باهوش‌ترین افراد جامعه و روز پاسداشت خودباوری ، خلاقیت ، ابتکار ، نوآوری و ابداع در عرصه اندیشه و عمل می‌باشد . روز گرامیداشت پیشگامان پیشرفت و سازندگی در کشور است . 
روز تقدیر از مهندسانی است که در پرتو انقلاب اسلامی ، دانش ، مهارت و توان فنی آنان جزو بهترین‌های دنیا بوده و در پروژه‌های مهم جهان عهده‌دار مسئولیت‌های گران پایه‌ای هستند . 
روز سپاس از مجاهدت‌ها و فداکاری‌های مهندسانی است که در هشت سال دفاع مقدس در خطوط مقدم جبهه و در زیر آتش انبوه دشمن با احداث سنگر ، راه ، پل ، بیمارستان و ... و دهها نوع سازه و خدمات مهندسی و اندیشه و فکر مهندسی را به یاری فرماندهی دفاع مقدس آوردند و دین خود را برای پیروزی و عزت ملت ایران جانانه ارائه کردند . 
روز تجلیل از مهندسانی است که موتور محرکه کشور در بخش‌های عمرانی ، کشاورزی و منابع طبیعی ، محیط زیست ، صنعت و معدن ، انرژی ، فناوری و ارتباطات ، هوافضا ، هسته‌ای ، دفاعی و ... می‌باشند .  این روز بر تمام مهندسین مبارک باد

۹۲/۱۲/۰۵
ناصر صلاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.